Akut behandling

Til førstehjælp ved akutte skader følges R.I.C.E.M.-princippet. Behandlingen skal sættes i gang med det samme skaden er sket og ikke først, når man kommer ud i omklædningsrummet, eller hjem fra træning. Jo før jo bedre!

Ro Det er vigtigt, at du indstiller den aktivitet, du er i gang med. Du vil kun gøre skaden værre ved at fortsætte, og du kan ikke vurdere dens omfang.

Ice Nedkøl hurtigst muligt det skadede område eller led. Dette vil standse blødningen inde i vævet og dermed mindske efterfølgende hævelse. Husk, at isen ikke må lægges direkte på huden. Det kan give forfrysninger. Læg isen på i 15-20 min. hver 2-3. time.

Compression Læg et elastikbind omkring området eller leddet. Læg evt. is ovenpå bindet og pak det hele ind i et håndklæde.

Elevation Hold det skadede område løftet over hjerteniveau. Det vil mindske trykket i det skadede væv, og dermed mindske blødning i området.

Mobilisation Bevæg det skadede led eller den skadede muskel indenfor smertegrænsen så tidligt som det overhovedet er muligt. lav få og rolige øvelser i løbet af dagen. Husk øvelserne må ikke provokere smerterne.

Gert Seir

Birgitte Vangsgaard
Fysioterapeut

Behandlingen er tilskudsberettiget af sygeforsikringen danmark