GLA:D træning for knæ/hofte

Hvad er GLA:D?

GLA:D står for et Godt Liv med Artrose i Danmark. Det er et solidt og  videnskabeligt underbygget genoptræningsprogram som inkludere træning og patientuddannelse (herunder viden om egen diagnose og hjælp til selvhjælp). Denne sammensætning kan gøre en væsentlig forskel for patienter med artrose (slidgigt) i hofte og/eller knæ. Det er opbygget efter anbefalingerne om basisbehandling til knæ-/hofteartrose og indeholder både patientuddannelse og et træningsforløb under vejledning af en GLA:D®-certificeret terapeut.

Hvad er artrose?

Artrose, eller slidgigt som man sagde tidligere, er meget almindeligt. Det er den hyppigste årsag til funktionsevnenedsættelse hos ældre mennesker. Slidgigt ses ofte blandt ældre, men kan forekomme allerede fra 30 års alderen. Omtrent 5 % af befolkningen i alderen 35-54 år vil have tegn på knæartrose ved en røntgenundersøgelse. Da artrose er en kronisk sygdom, forøges forekomsten af radiologisk artrose ved højere alder.  Artrose er en sygdom, som rammer brusk, ledbånd, ledhinde, ledvæske og knogle, med betydelige konsekvenser i form af smerte og forringet funktion. Artrose er kendetegnet ved en ubalance som fører til en svigtende funktion i leddet.

Hvad kan man gøre ved det?

For de allerfleste ville træning, information og vægttab have en ligeså god effekt som smertestillende lægemidlerne, blot uden bivirkninger. Oven i dette vil det have en positiv effekt på andre folkesygdomme som hjerte-karsygdomme og diabetes. Fysisk aktivitet modvirker også overvægt, som i sig selv er en risikofaktor for dels at udvikle artrose og dels for en hurtigere udvikling af en allerede eksisterende artrose. Andre tiltag så som akupunktur, el-terapi, fodsåler, knæbandage, tape, TENS (el-stimuli) og manuel terapi kan også give positive effekter på artrose.  GLA:D træningen har til formål at belaste leddet mest hensigtsmæssigt, og indeholder blandt andet en funktionel træning i form af trappetræning og rejse-sætte sig øvelser. Derudover er der også øvelser for mave og ryg, da det er nødvendigt for god kontrol af hofte- og knæled.

Forløbet omfatter

• 1. Konsultation: Undersøgelse, test og registrering i GLA:D registret.
  • 2. Konsultation: Individuel træningsintroduktion.

Derudover indeholder forløbet følgende:

• Patientuddannelse:
    Læren om artrose, risikofaktorer, symptomer, behandling, træning/fysisk aktivitet, hjælp til selvhjælp/håndtering.
  • 8 ugers træningsforløb med holdtræning 2 x om ugen – evt som selvtræning, hvis dette passer bedre ind i din hverdag.
  • Opfølgning efter 3 måneder – du testes igen og udfylder spørgeskema.
  • Opfølgning efter 12 måneder sker pr email eller brev med spørgeskema.

Praktisk

Holdene opstartes løbende og kører som forløb. De varetages af fysioterapeut Daniel Jakobsen, som er certificeret indenfor GLA:D Knæ/hofte.

Der vil opstartes hold løbende – næste hold starter 3. maj 2021. Kontakt klinikken for yderligere info eller tilmelding.

Efter et GLA:D forløb er der mulighed for vedligeholdende træning efter behov. Hvis dette har interesse, kan dette drøftes med fysioterapeute