Fysioterapi hovedregion og hovedpine

Hos Hunderupvejens Fysioterapi kan vi tilbyde en bred vifte af behandlingsmetoder til behandling af hovedpine, hjernerystelse eller nakkeproblemer.    Vi er et team af erfarne fysioterapeuter, der kan hjælpe dig med at vende tilbage til hverdagen igen.

Første gang du kommer i klinikken starter din fysioterapeut med en grundig undersøgelse. Det tager ca 45 min. Vi skal høre din sygehistorie, dine forventninger, dine symptomer, smerter, bevægeindskrænkninger og hvordan din problematik påvirker din dagligdag. Det kan fx påvirke dit humør, dit arbejde, din sport eller dit søvnmønster.

Dernæst vil vi fortage forskellige undersøgelser. Det kan være test af bevægelighed, muskelstyrke samt specifikke test som skal være med til at tydeliggøre dine problematikker.

Med udgangspunkt i dine forventninger og undersøgelsen, lægger vi i fællesskab en plan. Din fysioterapeut vil guide, informere, behandle og træne dig på en professionel og nærværende måde, så du kan føle dig i trygge hænder.

Kontakt klinikken i dag og få en tid til behandling

Forskellige typer hovedpiner

Typisk hovedpinesymptomer kan være spændinger i nakken, i tindingen eller smerter bag øjnene.
Årsagen kan typisk findes i nakkeregionen som et resultat af at i længere tid at have overbelastet muskler og led i nakke og skulderåg.
Inaktivitet og generel mangel på bevægelse er hyppige årsager. Hovedpine kan også opstå efter en hjernerystelse eller som følge af skader på hoved eller nakke.

Spændingshovedpine

Anfald af lette til middelsvære trykkende smerter, der ofte beskrives som en stramt bånd omkring hovedet eller panden eller pressende fornemmelser fra nakken eller bag øjnene.

Migræne

Anfald med en dunkende, stærk smerte i den ene side af hovedet, som forstærkes af skarpt lys og høje lyde. Tit ledsages smerterne af synsforstyrrelser, kvalme og evt. opkastninger.

Klyngehovedpine eller Hortons Hovedpine

Klyngehovedpine, som også kaldes Hortons hovedpine, er en sjælden sygdom som giver meget voldsom hovedpine og smerteanfald. Smerterne vises sig primært omkring øjet, som bliver rødt og løber i vand. Man kan også opleve, at næsen løber eller stopper til, området omkring øjet hæver op, øjenlåget kan hænge og pupillen bliver mindre. Symptomerne opstår oftest på samme side af hovedet, og anfaldene kommer i kortere daglige anfald i perioder på flere uger eller måneder.

Hjernerystelse eller også kaldet postcommotionelt syndrom

25.000 danskere bliver hver år diagnogsticeret med hjernerystelse.  Hjernerystelsen opstår typisk efter efter et fald eller lignende, hvor slaget til hovedet er så kraftigt at hjernen påvirkes. Denne påvirken medfører, at der kan opstå hævelse i eller imellem lagene der beskytter hjernen.

Omkring 60 % af alle der bliver ramt vil være symptomfri efter et år, men i mange tilfælde kommer hjernerystelsen til at følge vedkommende i lang tid.

Man behøver ikke at have været bevistløs for at få hjernerystelse og derfor er det enormt vigtigt, at man er opmærksom på symptomerne.

Symptom på hjernerystelse
  • Hovedpine
  • trykkende fornemmelse i hovedet
  • Nakke smerter
  • Kvalme/opkast
  • Svimmelhed
  • Sløret syn
  • Balanceproblemer
  • Lyd/lysfølsom
  • Koncentrationsbesvær
  • Hukommelsesbesvær
  • Udmattethed

Symptomer som 4 ud af 10 ofte kommer til at lide af efterfølgende er hovedpine, migræne, svimmelhed, træthed, kvalme og lys- og lydfølsomhed.

Nakkeproblemer

Smerter i nakken kan være smertefuldt og er noget de fleste har oplevet. Ofte er der mange forskellige årsager til dine smerter.
Du kan f.eks. få ondt i nakken, hvis du gennem længere tid belaster kroppen forkert.
Overbelastning af sener, muskler og led kan også være årsag til smerter. Eksempelvis hvis du arbejder i en uhensigtsmæssig stilling, laver en forkert bevægelse eller har en nat med en dårlig hovedpude.

Tegn på problemer med nakken:
  • Smerter i nakken, som evt. forværres, når du drejer hovedet eller ved løft
  • Stivhed i nakken
  • At du ikke kan bevæge hovedet så godt, som du plejer
  • Smerter ud i armen
  • Nedsat kraft i armen
  • Nedsat følesans i arm og hånd
  • En snurrende fornemmelse i arm, hånd og/eller fingre

Der kan være mange årsager til nakkesmerter, udstråling til armene eller nedsat bevægelighed. Det vi typisk ser i klinikken er :

• Slidgigt
  • Hold i nakken