Sportsskader

Behandling af idrætsskader

Døjer du med en idrætsskade, der forhindrer dig i at dyrke din sport? Hos os har vi særlige kompetencer inden for bl.a. skulder-, ryg-, nakke-, knæ og hofteskader og vi har stor erfaring i behandling af idrætsskader. Kontakt klinikken i dag for at høre mere om, hvordan vi kan få tilbage til din sport.

Akut idrætsskade eller overbelastningsskade?

I forhold til idrætsskader, er det vigtigt at vide, at man skelner mellem to former for skader. De akutte skader og overbelastningsskader. Som navnet også antyder, opstår akutte skader, når en bestemt del af kroppen bliver udsat for for meget belastning på én gang. Akutte skader kan bl.a. vise sig i form af smertefulde fibersprængninger, forstuvninger eller knoglebrud, og du er altså ikke i tvivl, når du rammes af en akut opstået idrætsskade.

Overbelastningsskader er derimod sværere at opdage, da de bygges langsomt op pga. langvarig og gentaget overbelastning. Overbelastningen kan bl.a. komme til udtryk i smerter og funktionsnedsættelse i albue, lyske, skulder m.m.

De hyppigste årsager til sportsskader er, at man glemmer at varme kroppen ordentligt op, træner for meget, eller forkert, eller presser sin krop udover evne.

Hvordan behandler vi idrætsskader

Hos Hunderupvejens Fysioterapi har vi god erfaring med fysioterapi som behandling af idrætsskader, akutte såvel som overbelastningsskader. Fysioterapeuten kan hjælpe dig med at finde årsagen til skaden, fremme helingen samt styrke kroppen gennem individuelt tilpassede øvelser. Vores fysioterapeuter står klar til at hjælpe dig, når du oplever idrætsrelaterede smerter i dit bevægeapparat.

En konsultation hos os indledes med en grundig undersøgelse og samtale, hvor vi  får afklaret hvilken idrætsskade du døjer med, og hvordan vi bedst får sig klar igen. Hvordan behandlingen foregår, afhænger helt af skaden, men vores fysioterapeutiske behandling kan bl.a. bestå af laser-behandling, øvelsesterapi som stabilitet, styrke, udspænding og afspænding, manuel behandling som fx ledmobilisering, triggerpunktsbehandling og massage, samt instruktion og vejledning i hvordan du selv kan fremme behandlingen af din idrætsskade ved hjælp af øvelser i hjemmet.

Vi har stor erfaring indenfor mange sportsgrene – blandt andet svømning, triatlon, genoptræning, løbetræning og optimering af fysisk træning.

Har du oplevet en akut sportsskade, som fx en forstuvning eller en fibersprængning, eller har du mistanke om en overbelastningsskade, så kontakt os i dag for at bestille tid til behandling af din idrætsskade. Skriv en mail info@hunderupvejensfysioterapi.dk eller ring til os på 66148314, så vender vi hurtigst muligt tilbage til dig.