Reumatologiske lidelser

Hvis du har gigt, kan fysioterapi gavne dig. Her kan du læse mere om fysioterapi, og hvornår du kan få tilskud til fysioterapi.

Fysioterapi er en behandlingsform, der især retter sig mod de dele af kroppen, du bruger, når du bevæger dig, f.eks. dine muskler og led.
Fysioterapeuter har mange forskellige behandlingsmuligheder, der kan tages i brug, alt efter hvilken patient det drejer sig om.

Alle kan opsøge en privatpraktiserende fysioterapeut.

• Du kan gå direkte til behandling hos en privat praktiserende fysioterapeut uden henvisning fra din læge. Hvis du ikke har en henvisning fra din læge, skal du betale den fulde pris.
  • Der er mulighed for at få tilskud til behandlingen, hvis du bliver henvist af din læge.
  • For visse sygdomme og lidelser kan du efter lægehenvisning få vederlagsfri (gratis) fysioterapi, hvis sygdommen er fremadskridende, og den giver dig funktionsnedsættelser, eller hvis du har et svært fysisk handicap pga. sygdommen.

Gennem en bred vifte af behandlingsmuligheder, kan din fysioterapeut sammen med dig, finde frem til lige den behandlingsform du har brug for. Det kan bl.a. være gennem smertelindring, ledmobilisering, udspænding af muskler, træning af kroppen, eller smertehåndtering.

Vi behandler bl.a.:

• Slidgigt
  • Leddegigt (RA)
  • Urinsyregigt
  • Psoreasisgigt
  • Rygsøjlegigt (Mb Bechterew)
  • Muskelgigt
  • Fibromyalgi

Holdtræning

Pr. 01.05.2021 vil vi tilbyde holdtræning til gigtramte – der vil ligeledes oprettes hold for slidgigt i knæ og hofte (GLA:D).

Hvis du har gigt er det vigtigt at være fysisk aktiv. Hos os kan du komme og træne under kyndig vejledning. Stærke muskler beskytter dine led og mindsker de gener og smerter, som følger med din gigt. Du vil få energi og styrke, så du bedre kan klare opgaverne i din dagligdag og gøre de ting, du gerne vil.
Hvis du har gigt, er det vigtigt, at du bevæger dig så meget, du kan. Motion og bevægelse er godt både for din krop, dit psykiske og mentale velbefindende, din vægt og din nattesøvn.

På holdet vil vi træne vi kondition, muskelstyrke, smidighed og balance, træningen er med udgangspunkt i fysioPilates. Vi arbejder både med små og store redskaber samt på træningsmaskiner. Der vil også være gulvøvelser på madras, som også er en inspiration til hjemmeøvelser.

Der bliver taget udgangspunkt i den enkelte samt i ”dagsformen”. Der vil være god tid til at korrigere dig, så du ikke får lavet dine øvelser forkert

Kontakt os på tlf 66148314 eller send os en email for yderligere info eller bestilling af tid.